RANCANGAN PELAJARAN HARIAN GEOGRAFI TINGKATAN SATU TAHUN 2009

Geografi Tingkatan 1

Minggu 2 ( SET 1)

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

     

Masa

     

Tajuk

MINGGU KE DUA ;MINGGU ORENTASI UNTUK TINGKATAN SATU DAN KELAS PERALIHAN (5/1/09 hingga 9/1/09)

Hasil pembelajaran

 

Aktiviti

 

BBM

 

Nilai murni

 

Refleksi

 

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (3) SET 1

Mata Pelajaran

 

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

12/1/09

13/1/09

12/1/09

Masa

11 dan 12

5 dan 6

7 dan 8

Tajuk

Tema;Kemahiran Geo

-1.1-pengenalan kedudukan

-1.2-kedudukan relative

Hasil pembelajaran

Pelajar dapat;

Aras 1-i.menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah seperti lajur dan baris.

ii.membaca dan mencari contoh kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris.

iii.menyatakan kedudukan relative sesuatu tempat.

 

Pendekatan;kbkk-mengaitkan,mengecam

Aktiviti

i.melengkapkan peta minda

ii.mengisikan tempat kosong berdasarkan pada rajah

iii.kuiz minda berkaitan dengan kedudukan relative

iv.mencatat isi-isi penting untuk dijadikan nota ringkas

v.latih tubi(kedudukan relative)berdasarkan rajah dalam buku teks.

BBM

-buku teks,buku rujukan dan gambar foto,

Nilai murni

-sikap bekerjasama

Refleksi

-pelajar dapat menjawab 5 soalan mudah berkaitan dengan kedudukan relatif.

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (3) SET 2

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

15 dan 17/1/09

15 dan1 7 /1/09

14/1/09

Masa

5 dan 6

7 dan 8

5 dan 6

Tajuk

-1.3-Koordinat

Hasil pembelajaran

Aras 1

a)menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan koordinat mudah.

b)member contoh kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris.

Aras 2

a)melukis pelan krdudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris.

b)membezakan kedudukan relative dan koordinat.

 

Pendekatan;kbkk-mengaitkan,mengecam

Aktiviti

-i.menunjukkan cara menyatakan kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris.

ii.melukis pelan tempat duduk pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris.

iii.menjawab 10 soalan berkaitan dengan koordinat mudah berdasarkan pelan tempat duduk pelajar dalam kelas.

BBM

-contoh rajah dalam buku teks

-carta kedudukan pelajar dalam kelas

Nilai murni

-berusaha

-berdikari

Refleksi

Pelajar dapat melukis pelan kedudukan pelajar dalam kelas mengikut lajur dan baris.

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (4) SET 1

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

19/1/09

20/1/09

19/1/09

Masa

11 dan 12

5 dan 6

7 dan 8

Tajuk

Arah-2.1-Arah

2.2-Arah mata angin kompas

Hasil pembelajaran

Aras 1

a)menyatakan cara menentukan arah

b)menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin

c)melukis lapan arah mata angin berpandukan kompas

d)mengenali kompas

Pendekatan;kbkk- menentukan

Aktiviti

i.bercerita tentang cara menentukan arah berpandukan kedudukan matahari dan bintang.

ii.menunjukkan cara menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas.

iii.melengkapkan rajah arah mata angin

iv.mengisi petak kosong dalam ayat-ayat yang disediakan

v.melukis arah mata angin utama dan perantaraan

BBM

-carta

-rajah

-gambar

Nilai murni

Bersyukur

Refleksi

Pelajar dapat melengkapkan arah mata angin utama dan perantaraan dengan betul.

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (4) SET 2

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

22/1/09

22/1/09

21/1/09

Masa

5 dan 6

7 dan 8

5 dan 6

Tajuk

Latihan pengukuhan bab 1 dan 2 dalam buku teks

Hasil pembelajaran

-pelajar dapat memahami arahan soalan.

Aktiviti

-pelajar membuat latihan pengukuhan berdasarkan soalan-soalan dalam buku teks bagi bab 1 dan bab 2.

BBM

-buku teks

Nilai murni

-sikap rajin dan bekerjasama

Refleksi

-pelajar dapat memjawab soalan-soalan dengan betul.

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (5) SET 1

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

     

Masa

     

Tajuk

MINGGU INI CUTI SEMPENA TAHUN BARU CINA

 

-ISNIN-25/1/09-TAHUN BARU CINA

-SELASA 26/1/09CUTI TAHUN BARU CINA

-RABU 27/1/09 CUTI PERISTIWA

-KHAMIS 28/1/09 HARI GANTI

-JUMAAT 29/1/09 HARI GANTI

Hasil pembelajaran

 

Aktiviti

 

BBM

 

Nilai murni

 

Refleksi

 

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (6) SET 1

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

2/2/09

3/2/09

4/2/09

Masa

7 DAN 8

5 DAN 6

9 DAN 10

Tajuk

Skala dan Jarak(konsep –jarak)

Hasil pembelajaran

Aras 1

-mengenal pasti dan melukis skala lurus

-mengukur panjang lebar bilik darjah dengan menggunakan skala lurus.

-mentarifkan konsep jarak

-menyatakan dari rumah ke sekolah

Aktiviti

-i.menerangkan cara-cara membaca skala lurus

ii.menerangkan cara-cara melukis pelan bilik darjah

iii.menunjuk cara mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus

iv.latih tubi;

  1. 1 cm mewakili 2km
  2. 1 cm mewakili 0.5km
  3. 1 cm mewakili 10 km
  4. 1 cm mewakili 250 km

BBM

-lampiran edaran

-pita ukur

-pembaris panjang

-jangka tolok

Nilai murni

-sikap bekerjasama

Refleksi

-pelajar dapat menggunakan skala lurus dengan betul bila melukis pelan bilik darjah.

 

Geografi Tingkatan 1

Minggu (6) SET 2

Mata Pelajaran

Geografi

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

5/2/09

5/2/09

6/2/09

Masa

9 dan 10

7 dan 8

8 dan 9

Tajuk

-3.2-Jarak

Hasil pembelajaran

Aras 2-mengira jarak relatif dan jarak mutlak dari rumah ke sekolah

Aras 3-mengira jarak relatif dan jarak mutlak dip eta lakar

Pendekatan;kbkk-menganggarkan

    -mengecam

-menentukan

Aktiviti

i.membincangkan jarak relatif dan jarak mutlak rumah murid ke sekolah,pekan atau Bandar yang berdekatan.

ii.menjawab soalan-soalan berdasarkan jadual yang disediakan.

BBM

-lampiran edaran

Nilai murni

Sikap bekerjasama

Refleksi

-pelajar dapat menentukan jarak mutlak dengan betul berdasarkan bahan raangsangan.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: