RANCANGAN PELAJARAN GEOGRAFI TINGKATAN SATU

GGU KE 16 [SET 1]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

13/4/09[lsnin]

14/4/09[Selasa]

15/4/09[Rabu]

Masa

7 dan8

5 dan 6

9 dan 10

Tajuk

Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi Terhadap Kegiatan manusia.

7.1-Potensi bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia di Malaysia.

Hasil pembelajaran

Aras 1-Menyatakan kepentingan bentuk muka bumi Negara Malaysia kepada kegiatan manusia.

Aktiviti

-perbincangan tentang tajuk berkaitan-

-membaca dan memahami isi kandungan teks dalam buku teks

-memcatat isi-isi dalam bentuk peta minda yang mudah.

-menghasikan peta minda untuk menunjukkan potensi bentuk muka bumi Negara Malaysia.

BBM

-peta Malaysia

-carta

Nilai murni

-bersyukur

Refleksi

-pelajar dapat membentuk peta minda yang mudah untuk menunjukkan potensi bentuk muka bumi Negara Malaysia.

 

*13/4/09[lsnin] adalah hari cuti peristiwa sempena Good Friday.

MINGGU KE 16 [SET 2]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

16/4/09[Khamis]

16/4/09[khamis]

17/4/09[Jumaat]

Masa

9 dan 10

7 dan 8

8 dan 9

Tajuk

Potensi bentuk muka bumi kepada manusia

Konsep-kawasan tadahan

Hasil pembelajaran

Aras 2- menjelaskan dengan contoh kepentingan bentuk muka bumi,tanah tinggi,tanah pamah,pinggir laut dan saliran terhadap pembangunan Negara Malaysia.

Aktiviti

-perbincangan tertangan tajuk berkaitan

-merujuk lampiran kerja dan mengisi ruang kosong dengan isi-isi yang releven.

-memcatat isi-isi penting sebagai nota ringkas

-melengkapkan jadual yang disediakan berkaitan dengan tajuk.

BBM

-lampiran kerja

-peta Malaysia

Nilai murni

-bersyukur

Refleksi

-pelajar dapat membuat lampiran kerja dan melengkapkan jadual yang disediakan dengan betul.

*18/4/09[Sabtu] adalah gentian jadual hari Khamis[1A –buat set 1 dan 1G buat latihan pengukuhan dalam buku teks.

MINGGU KE 17 [SET 1]

 

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

20/4/09[lsnin]

21/4/09[Selasa]

22/4/09[Rabu]

Masa

7 dan 8

5dan 6

9 dan 10

Tajuk

Potensi dan Halangan Bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia.

7.2-Potensi pelbagai bentuk muka bumi di Negara-negara lain.

Hasil pembelajaran

Aras 3-membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara Negara Malaysia dengan Negara lain seperti;

a.kepentingan tanah tinggi untuk pelancongan di Switzerland.

b.kepentingan cerun bukit untuk pertanian di Pulau Jawa.

Aktiviti

-membaca dan memahami teks petikan dalam buku teks.

-memcatat isi-isi penting

-berbincang dan menerangkan sesuatu isu yang berkaitan dengan tajuk.

-membuat persamaan dan perbezaan kegiatan manusia di tempat-tempat yang berkaitan.

-menyusun maklumat dalam bentuk nota ringkas.

BBM

-carta minda,peta Pulau Jawa dan peta Switzerland

Nilai murni

-bersyukur

Refleksi

-pelajar dapat melengkapkan jadual untuk persamaan dan perbezaan kegiatan pelancongan dan kegiatan pertanian di Malaysia dengan Pulau Jawa dan Switzerland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MINGGU KE 17 [SET 2]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1A

1G

1K

Tarikh

23/4/09[Khamis]

23/4/09[Khamis]

24/4/09[Jumaat]

Masa

9 dan 10

7 dan 8

8 dan 9

Tajuk

Pontensi dan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia

7.2-Potensi pelbagai bentuk muka bumi di Negara-negara lain.

Hasil pembelajaran

Aras 3-menbandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara Negara Malaysia dengan Negara lain seperti;

c.kepentingan sungai untuk pengangkutan di Thailand

d.kepentingan tasik untuk perikanan di Tonle Sap di Kampuchea.

Aktiviti

-membaca dan memahami teks dalam buku teks.

-mencatat isi-isi penting

-perbincangan dan menerangkan sesuatu isu berkaitan dengan tajuk.

-menyusun maklumat dalam bentuk nota ringkas.

BBM

-carta minda,peta pulau Jawa dan peta Switzerland

Nilai murni

Bersyukur

Refleksi

-Pelajar dapat melengkapkan jadual untuk persamaan dan perbezaan kepentingan sungai untuk pengangkutan di Thailand dan kepentingan tasik untuk perikanan di Tonle Sap di Kampuchea.


 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: